Motocykle - motocykliści - zloty motocyklowe
Cytat na dziś: "Lepiej na hondzie niż na wielbłądzie. Wielbłąd turysta nie lata 300!"

Forum » Mechanika » Prawidłowe ładowanie Akumulatorów Motocyklowych

Przewiń na dół
Motocykle
Kacper280
Postów: 1700
Skąd: Wrocław
Wysłana - 5 maja 2010 o 18:38


Pali na dotyk?

2006.03.27 Lovtza

Wielkimi krokami zaczyna zbliżać się moment, gdy wypchniemy z garażu nasz motocykl … i naciśniemy przycisk rozrusznika. Czy będzie to chwila radości, czy moment porażki? Odpowiedz na to pytanie w dużym stopniu kryje się w stanie akumulatora i kondycji osprzętu elektrycznego.

Motocyklowy akumulator

Akumulator motocyklowy ma niełatwe życie, przede wszystkim dlatego, że budowa motocykla wymusza na konstruktorach ograniczanie masy i gabarytów jego podzespołów. Do rozruchu silnika Suzuki GSX1300R Hayabusa wystarcza pudełeczko wielkości kilku paczek papierosów. Do rozruchu silnika o tej pojemności skokowej zainstalowanego w samochodzie potrzeba sporej wielkości akumulatora o pojemności minimum 45 Ah. Oczywiście mają na to wpływ także różnice w konstrukcji silnika oraz masie, jaką należy poruszyć wewnątrz silnika, aby zainicjować jego pracę, ale fakt pozostaje faktem – akumulatory motocyklowe są znacznie mniejsze i znacznie lżejsze niż samochodowe.

Warunki pracy

Motocykl jest specyficznym pojazdem. W naszych warunkach społeczno-ekonomicznych większość jednośladów używana jest okazjonalnie. Jeden rozruch, a potem tydzień bezruchu - to trudne warunki pracy baterii. Brak systematycznego „naturalnego” doładowania należy zastąpić „sztucznym” ładowaniem przy wykorzystaniu prostownika.

Akumulatory bezobsługowe – co to takiego?

Akumulatory bezobsługowe wbrew obiegowej opinii nie są w 100% bezobsługowe. Większość z akumulatorów reklamowanych jako takie wymaga w rzeczywistości uzupełniania wody i nie jest w pełni zabezpieczona przed możliwością wycieku elektrolitu. Prawdziwie bezobsługowe są akumulatory żelowe, gdzie kwas utrzymywany jest w żelu lub we włóknie szklanym. Nowoczesne akumulatory żelowe nie wymagają kontroli poziomu elektrolitu oraz jego uzupełniania, ale nie mogą pozostawać zdane same na siebie przez dłuższy okres czasu. Podobnie jak w przypadku tradycyjnego akumulatora, bateria żelowa wymaga doładowywania w okresie technicznej bezczynności oraz odpowiednich warunków pracy i przechowywania. Główne zalety akumulatorów żelowych są następujące:

* nie wymagają uzupełniania wody i ciągłej konserwacji elektrolitu (pomiary gęstości, poziomu itp.)
* są szczelne - mogą więc pracować w dowolnej pozycji i w normalnych warunkach eksploatacji nie wydzielają gazów
* dzięki szczelności są bezpieczne w eksploatacji i nieszkodliwe dla otoczenia, a także nie wymagają pomieszczeń ze specjalną, wymuszoną wentylacją
* w porównaniu z klasycznymi akumulatorami mają niższą oporność wewnętrzną i są średnio o 70 [%] mniejsze i o 50 [%] lżejsze przy danej pojemności.

Spośród napływających do redakcji pytań dotyczących akumulatorów postanowiliśmy odpowiedzieć na te najczęściej zadawane.

Pytanie: Czemu raz w miesiącu należy ładować akumulator?

Odpowiedź: Akumulator w okresie, gdy jest wyłączony z eksploatacji, samoistnie rozładowuje się. Często bateria traci od 0,5 do 1% swojej pojemności dziennie! Tempo rozładowania akumulatora wzrasta w ciepłym klimacie lub w okresie upalnej pogody. Dla zachowania pojemności akumulatora konieczne jest zatem jego doładowywanie minimum raz w miesiącu lub podłączenie go do automatycznego prostownika utrzymującego pojemność baterii w czasie gdy jest ona nie używana.

Pytanie: Czemu akumulator czasem „nie trzyma” po naładowaniu?

Odpowiedź: Gdy akumulator przez długi okres czasu pozostawał rozładowany, po naładowaniu nie od razu będzie w stanie zapewnić wymagany prąd rozruchowy. Początkowo wydaje się, że akumulator ładuje się prawidłowo, ale ładunki elektryczne gromadzą się jedynie na powierzchni płyt ołowianych w celach akumulatora. W takich przypadkach akumulator należy ładować prądem o małym natężeniu przez długi okres czasu.

Pytanie: Jaki jest normalny poziom naładowania akumulatora?

Odpowiedź: Przy różnorodności akumulatorów jakie mamy w tej chwili na rynku nie da się jednym zdaniem odpowiedzieć na to pytanie. Ładując akumulator należy stosować się przede wszystkim do wskazówek producenta. Generalnie rzecz biorąc, akumulator należy ładować prądem, którego natężenie stanowi 1/10 jego pojemności w amperach.

Pytanie: Jak ustalić, czy akumulator jest prawidło naładowany w przypadku akumulatora tradycyjnego i żelowego?

Odpowiedź: Po naładowaniu akumulatora zgodnie z zaleceniami producenta można sprawdzić następujące parametry i wskaźniki:

1. w przypadku akumulatora tradycyjnego gęstość elektrolity powinna być nie mniejsza niż 1,265, a napięcie powinno wynosić nie mniej niż 12,5 V.
2. W przypadku akumulatorów żelowych, które nie wymagają jako takiej obsługi technicznej sprawdzić można napięcie. Jego wartość nie powinna być niższa niż 12,8V.

Pytanie: Co to jest zasiarczenie?
# Odpowiedź: Zasiarczenie to krystalizacja związków siarki na ołowianych płytach akumulatora lub na klemach. Jest objawem na tyle złego stanu akumulatora, że może prowadzić do technicznej śmierci baterii. Taki stan rzeczy może być rezultatem dwóch problemów:

1. 1. Jeśli proces ładowania akumulatora trwa zbyt długo
2. 2. Jeśli w akumulatorze jest niedostateczna ilość elektrolitu i płyty ołowiowe mają kontakt z powietrzem. W takiej sytuacji dochodzi do reakcji chemicznej na wspomnianej powierzchni ołowiu i pojawia się na niej zasiarczenie. Taka zasiarczona powierzchnia jest znacznie mniej aktywna, przez co zmniejsza się pojemność akumulatora. Ta ograniczona pojemność musi poradzić sobie z niezmienionymi potrzebami energetycznymi układu elektrycznego, co dramatycznie przyspiesza proces zużycia akumulatora.

Pytanie: Po co w klasycznym akumulatorze znajduje się rurka wentylacyjna?

Odpowiedź: Gdy tradycyjny akumulator ładuje się, bądź, gdy się rozładowuje, woda znajdująca się w jego wnętrzu zostaje rozbita na wodór i wodorotlenki. Wentylacja ma na celu zapobieganie niekontrolowanemu wzrostowi ciśnienia w akumulatorze prowadzącego do jego zniszczenia. Obecność nadmiernej ilości wodoru prowadzić może nawet do jego eksplozji i spektakularnego zakończenia żywota naszej baterii. Właśnie dlatego przed ładowaniem akumulatora zaleca się odkręcanie nakrętek na wlewach elektrolitu.

W akumulatorach żelowych, gdzie nie ma możliwości ani potrzeby zaglądania do środka, zastosowano zawór zwrotny, który pozwala powstałym gazom na opuszczenie wnętrza baterii bez obawy o zanieczyszczenie jej obcymi substancjami z zewnątrz.

Pytanie: Czemu w czasie zimowych miesięcy pojawiają się problemy z użytkowaniem akumulatora?

Odpowiedź: Główna przyczyna tkwi w tym, że w czasie niskich temperatur akumulator zmuszony jest do znacznie bardziej wytężonej pracy. Po pierwsze gęsty olej w silniku utrudnia rozruch, a po drugie skuteczność ładowania znacznie obniża się w czasie niskich temperatur.

Pytanie: Co może przyczyną problemów z nowym akumulatorem?

Odpowiedź: Jeśli akumulator pracuje niepoprawnie przez kilka kolejnych dni lub tygodni po jego zainstalowaniu, może być to spowodowane następującymi przyczynami:

1. Akumulator był nieprawidłowo podłączony i od początku pracy tracił swoje parametry techniczne
2. Akumulator zbyt długo był przechowywany bez odpowiedniego doładowywania, skutkiem tego w akumulatorze doszło do zasiarczenia
3. Niesprawny system ładowania
4. Rozłączenie klem akumulatora
5. Zwarcia w układzie elektrycznym
6. Pojemność akumulatora została nieprawidłowo dobrana do potrzeb pojazdu, w którym została zainstalowana
7. Spalony bezpiecznik

Pytanie: Jak należy obsługiwać akumulator? Odpowiedź: Prawidłowe użytkowanie akumulatora obejmuje:

1. Utrzymywanie prawidłowego poziomu elektrolitu
2. Niedopuszczanie do długiego postoju akumulatora w stanie rozładowanym
3. Doładowywanie akumulatora minimum raz w miesiącu przy pomocy odpowiedniego urządzenia
4. Utrzymywanie akumulatora w czystości z dala od wilgoci i smarów, utrzymywanie w czystości klem akumulatora
5. Dbanie o sprawność wentylacji akumulatora poprzez kontrolę stanu czystości rurek wentylacyjnych
6. Kontrolę przewodów, klem i stanu obudowy akumulatora pod kątem uszkodzeń mechanicznych, wycieków i poluzowanych łączy

Podsumowanie

Z akumulatorem jest trochę jak ze zdrowiem. Jak jest ważny, dowiadujemy się dopiero, gdy go stracimy. Biorąc pod uwagę swoistą unikalność takiego urządzenia jak motocyklowy akumulator, którego nie da się kupić na pierwszej lepszej stacji benzynowej, lepiej zainteresować się tym czarnym pudełkiem, zanim ruszymy się gdzieś dalej od domu.


Artykuł ściągnięty ze ścigacza pl

Zmieniono: 6. maj 2010, 21:27
Motocykle
sly
Postów: 16
Skąd: Wrocław
Wysłana - 6 maja 2010 o 20:47


Kacper280 a nie wiesz przypadkiem czy motocykl można odpalać z kabli
Motocykle
Kacper280
Postów: 1700
Skąd: Wrocław
Wysłana - 6 maja 2010 o 21:09


sly napisał(a):
Kacper280 a nie wiesz przypadkiem czy motocykl można odpalać z kabli


Sly ja swój raz odpalałem i nic się nie stało , ale odpalałem z baterii motocyklowej , nie wiem jak z innych zachowa sie moto lub bateria motocyklowa.
Motocykle
Miłosz
Postów: 43
Skąd: Tomaszów Mazowiecki
Wysłana - 6 maja 2010 o 21:19


W artykule jest jeden zasadniczy błąd.
Kacper280 napisał(a):
Prawdziwie bezobsługowe są akumulatory żelowe, gdzie kwas utrzymywany jest w żelu lub we włóknie szklanym. Nowoczesne akumulatory żelowe nie wymagają kontroli poziomu elektrolitu oraz jego uzupełniania, ale nie mogą pozostawać zdane same na siebie przez dłuższy okres czasu.

W akumulatorach żelowych kwas siarkowy (elektrolit) wymieszany jest z krzemionką, dzięki czemu ma konsystencję żelu. Jeżeli elektrolit jest utrzymywany we włókninie - mamy do czynienia z akumulatorem włókninowym, nie mającym wiele wspólnego z żelowym. Wiele osób jest w błędzie myląc te dwa rodzaje akumulatorów. Tak jak i żelówka, tak akumulator włókninowy jest szczelnie zamknięty (po pierwszym zalaniu zamykamy go 'na amen') i może pracować w dowolnej pozycji.
Co do odpalania z kabli - czy to prostownika rozruchowego czy też z innego akumulatora lub pojazdu, nie ma żadnych przeciwwskazań.

Zmieniono: 6. maj 2010, 21:20
Motocykle
Kacper280
Postów: 1700
Skąd: Wrocław
Wysłana - 6 maja 2010 o 21:31


Miłosz świetnie że znalazłeś błąd , teraz widać kto się zna na rzeczy , brawo kolego!!!!
przypominam ze to nie mój artykuł , tylko ściągnięty ze ścigacza pl, aby nikt nie musiał szukać.
Motocykle
tango
Postów: 273
Skąd: Rydułtowy
Wysłana - 24 czerwca 2010 o 20:20


mam akumulator Lucas BMCO15(YTX14-BS)jest to chyba bez obsługowy ale dziś się zdziwiłem jak podniosłem siedzenie i zobaczyłem,że czarna klapka, która zakrywała korki znikła a wraz z nią kilka gumowych koreczków. Pytanie jest takie. (Klapka orginalna się znalazła) ale nie wiem gdzie pogubiłem te korki, zaglądałem do środka komór i nie widziałem żadnego kwasu.
Ale powiedźcie mi czy można przykleić tą klapkę z powrotem i nie martwić się brakiem gumowych korków, czy też muszę to czymś zatkać????????????????????????????????? ?
Proszę POMÓŻCIE
Motocykle
Junior
Postów: 293
Skąd: Kalisz
Wysłana - 24 czerwca 2010 o 20:48


tango, powiem ze nie wiem o jaka klapkę ci chodzi, w komorach powinien być kwas jak nie ma musisz uzupełnic go... hmm ogóle co do tych gómek powiem jak: jak dolejesz wody to nie ma prawa cieknąć aku ani kropelka na być suche
Motocykle
tango
Postów: 273
Skąd: Rydułtowy
Wysłana - 24 czerwca 2010 o 20:52


http://allegro.pl/item1092067133_oryginalny_akumul…
to jest bardzo podobny auku ma nawet ten sam symbol ytx14-bs
a chodzi o klapkę z góry na foto jest ona czerwona
Motocykle
spike
Postów: 255
Skąd: Koniecpol
Wysłana - 24 czerwca 2010 o 21:05


junior pytałes o moje klocki juz jest ok ale musiałem przejechac całe mnostwo km dzieki za rady
Motocykle
Junior
Postów: 293
Skąd: Kalisz
Wysłana - 24 czerwca 2010 o 21:47


tango to jest osłona korków wlewu ? i to nie jest żelowy? jak nie do kup wode destylowaną i dolej do kazdej komory bo tam nie moze byc sucho


spike następnym razem dorzuć i kup jakiejś lepszej firmy i uczy sie nie będa bolec i lepiej hamują :)

Zmieniono: 24. cze 2010, 21:51
Brak zdjęcia
Ra
Wysłana - 25 czerwca 2010 o 9:50


sly napisał(a):
Kacper280 a nie wiesz przypadkiem czy motocykl można odpalać z kabli

Można :)
Motocykle
sly
Postów: 16
Skąd: Wrocław
Wysłana - 28 czerwca 2010 o 23:16


dzięki w takim razie zrobię sobie kable specjalnie do moto
Motocykle
Junior
Postów: 293
Skąd: Kalisz
Wysłana - 29 czerwca 2010 o 11:06


sly, jakie specjalne ? bierzesz 2 kable jakie masz pod ręka końcówki od izolujesz i jazda, prad tam cię nie kopnie :)
Motocykle
sly
Postów: 16
Skąd: Wrocław
Wysłana - 3 lipca 2010 o 21:16


nie specjalne tylko specjalnie tzn. że tylko do moto nie długie nie szczególnie grube tak ze 4-5mm przekroju z małymi żabkami :-)

Zmieniono: 3. lip 2010, 21:18
Motocykle
Kacper280
Postów: 1700
Skąd: Wrocław
Wysłana - 3 lipca 2010 o 22:18


haha grunt to się dogadać hehe
Motocykle
Junior
Postów: 293
Skąd: Kalisz
Wysłana - 4 lipca 2010 o 11:29


Kacper, dogadamy się,tylko czasem to wymaga czasu:) i juz wiem o co chodzi :)
Motocykle
Pistolero
Postów: 9
Skąd: Łódź
Wysłana - 5 lipca 2010 o 8:48


Swego czasu jak regulator napięcia padł i ładowanie było do 3 tys obrotów, powyżej akumulator się rozładowywał, to chcąc wrócić, gdy silnik zgasł, zatrzymałem w 2 pojazdy raczej wiekowe, - > wtedy wiedziałem że kable będą mieli ( no niestety ja w moto nie miałem kabli do odpalanie) Poprosiłem o trochę prądu, aby tylko odpalić... i powoli sobie na wolnych obrotach ładował akumulator....
Trochę to uciążliwe było bo szybko do domku nie można było jechać i na dodatek bez świateł - żeby akumulatora nie wyłądować za szybko-

Do tego doliczymy dystans do bazy ok 80 km... i jedziemy rekreacyjnie...

Dało rade... normalnymi kablami odpalałem :)
A regulator koszt 250 zł. Po wymianie ładowanie BDB ")
Przewiń do góry

Brak zdjęcia Polecamy Zloty motocyklowe 2024

Polecamy nasz nowy, ulepszony kalendarz imprez motocyklowych.
Zachęcamy do bezpłatnego dodawania informacji o imprezach.

Przeczytaj zanim napiszesz na Forum!
Odpowiedz..

Uwaga!!

Od jakiegoś czasu działa też Shoutbox - miejsce na luźne rozmowy o wszystkim i o niczym.

Pamiętajcie o tym, aby nie zaśmiecać forum postami w stylu "jak wam minął dzień" - od tego jest właśnie Shoutbox ;]

Inne tematy z tej kategorii:

Frezowanie cnc
Ściągacz do spręzyn
Wymiana sworznia

Logowanie

Email:
Hasło:
Nie pamiętam hasła
Załóż konto!

Znajdź w serwisie

Twoja wyszukiwarka

Główni partnerzy:

Kalendarz Imprez Motocyklowych

Facebook:

Polecamy:

AKM Apanonarwięcej...
Prywatność i cookies  -  Patronaty  -  Partnerzy  -  Toplista  -  Widgety  -  Facebook  -  Reklama  -  Kontakt
Motocyklowy portal informacyjno-społecznościowy omko.pl © 2009-2024
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu