Dobór kasku, to jeden z najważniejszych elementów motocyklisty,
źle dobrany kask, może dawać dyskomfort w jeździe, jak i niebezpieczeństwo, w razie nieprzewidzianych okoliczności.
Podstawą doboru kasku jest bezpieczeństwo, a następnie komfort jazdy.
Kask powinien być dopasowany do głowy, nie może być za duży, lub tez uciskać gdziekolwiek. Rozmiar rozmiarowi nie równy, wszystko zależy od producenta. Przed zakupieniem kask niewątpliwie należy przymierzyć.
Warto wiedzieć, ze normy europejskie różnią się od np. Japońskich, dlatego też, kaski produkowane na rynek Japoński, nie wymagają takiego samego „wygłuszenia" jak na rynek europejski.
W przypadku zakupu kasku szczękowego, należy zwrócić uwagę na odpowiednią odległość, od żuchwy do szczęki kasku.
Elementy kasku, można podzielić na dwie grupy, wszystko zależy od pełnionej przez nie roli.
Najważniejsze elementy kasku:
Podstawowe elementów bezpieczeństwa biernego, które chronią przed skutkami wypadku:
1. Skorupa - Kaski z najniższej grupy cenowej wykonywane są z tworzywa sztucznego (termo plastiku), w średnim oraz wyższym przedziale cenowym, kaski wykonane sa z mieszanki włókien szklanych i organicznych, natomiast w najwyższych modelach kasków dodatkowo stosuje się karbon.
2. Wypełnienie EPS - To jeden z najważniejszych elementów kasku. Specjalnie wykonana pianka o różnej gęstości, celem jej jest absorbowanie energii podczas uderzenia kasku o powierzchnię. Bez tego wypełnienia skorupa kasku nie spełni funkcji ochronnej.
3. Zapięcie typu DD lub typu zatrzask.
Elementy zapewniające komfort jazdy, co również ma wpływ na jej bezpieczeństwo:
1. Szyba - odpowiada za jakość (osłona przed wiatrem) i pole widzenia (np.parowanie).
2. wyściółka wewnętrzna - odpowiada za wchłanianie
wilgoci, zapewnia dobre dopasowanie do kształtu głowy.
3. Wentylacja - zapewniająca odpowiednią cyrkulację powietrza w kasku.
Skąd biorą się takie różnice cenowe, otóż na cenę kasku ma wpływ z jakiego materiału jest wykonany, jakość wykonania jak i producent.
Kaski droższe, sa wykonane w bardziej zaawansowanej technologi i poddawane sa, częstym testom. Największy wpływ na cenę, ma wypełnienie EPS znajdującej się wewnątrz skorupy (pianki). Wypełnienie ma wpływ na skutki po uderzeniowe, co łączy się z ewentualnymi urazami głowy.
Jednakże, najczęściej klienci zwracają uwagę na komfort, wagę, właściwości szybki (parowanie, rysowanie się), dostępność elementów zamiennych, wymienność wyściółki kasku, prawidłowość wentylacji powietrza.
Jak dbać o kask, otóż najpierw zamykamy wszystkie wentylacje. Czyścimy szmatka bawełniana, z pianką, by nie zarysować. Szybkę czyścimy odpowiednim preparatem (najlepiej pianką), nie należy myć płynem do naczyń, czy też szyb, ponieważ traci na jakości (np.szybka matowieje).
Jeżeli kask posiada pin lock (zakładany po wewnętrznej stronie kasku) należy, myć go wyłącznie wodą i pozostawić do wyschnięcia (nie przecierać szmatką). Odpowiednia pielęgnacja przedłuża jego żywotność.
Kask używany:
Czasem się zdarzy uszkodzenie kasku, podczas zwykłego upadku, czy też podczas wypadku.
Czy kask takowy jest do użytku, czy będzie spełniał swoje właściwości ??
Jeżeli, zewnętrzna skorupa nie została naruszona można uważać, że kask nadaje się do dalszej eksploatacji, ponieważ zdarcie warstwy lakieru nic nie zmienia. Jednakże, nie to jest istotne w kasku, a raczej pianka (wewnątrz kasku), której celem jest pochłanianie energii podczas uderzenia o powierzchnię.
Niestety, nawet lekkie uderzenie może wgnieść piankę, która już nie będzie spełniać swojej funkcji, dlatego też kask, który w trakcie wypadku miał kontakt z podłożem, nie powinien byc juz używany.
Tak więc, zastanówmy się dobrze, zanim postanowimy kupić kask, bo głowę ma się jedną, i wymienić się jej nie da;)
| Kliknij na zdjęcie aby je powiększyć |